Hej alla!
Idag tänkte jag prata om något som kan vara både förvirrande och skrämmande när man är ny i Sverige, nämligen sjukvården. Det är ett helt annat system än vad jag var van vid från Filippinerna, och jag har lärt mig mycket under årens lopp.
Första gången jag blev sjuk i Sverige visste jag inte vart jag skulle vända mig. I Filippinerna går man oftast direkt till sjukhuset eller till en privat klinik, men här är systemet mer strukturerat. Det tog ett tag innan jag förstod att vårdcentralen är den första kontakten för de flesta hälsoproblem, inte akuten. Jag minns hur förvirrad jag var när en vän frågade vilken vårdcentral jag var listad på. Listad? Vad menade hon? Det fanns så mycket jag inte visste.
Att skriva in sig på en vårdcentral var mitt första steg. Det gjorde jag genom att helt enkelt gå dit och anmäla mitt intresse. Vissa vårdcentraler har långa listor, så jag rekommenderar att du skriver upp dig så fort du kommit till Sverige. När jag väl kom in fick jag en fast läkarkontakt, vilket var skönt eftersom det kändes tryggare att ha någon som kände till min hälsohistoria.
1177 blev snabbt mitt bästa verktyg. Det är en tjänst som finns både som webbplats och app där man kan få råd om hälsa och sjukvård. Man kan ringa 1177 och prata med en sjuksköterska som ger råd om vad man ska göra, eller använda appen för att boka tider och förnya recept. Det är helt fantastiskt att ha tillgång till den här tjänsten dygnet runt, särskilt när man är osäker på om något är allvarligt nog att söka vård för. Första gången jag ringde 1177 mitt i natten för att jag hade feber och ont i halset blev jag så lättad över att få prata med någon som kunde ge mig råd direkt. Sjuksköterskan var så lugn och professionell, och hon förklarade att jag inte behövde åka till akuten utan kunde vänta till morgonen och ringa min vårdcentral. Det sparade mig både tid och oro.
En sak som överraskade mig positivt är hur fokuserat det svenska systemet är på förebyggande vård. Regelbundna hälsokontroller, vaccinationer och screening-program är gratis eller mycket billiga. I många andra länder måste man betala mycket mer för detta.
Vårdavgifterna var också något jag behövde lära mig om. Det finns ett högkostnadsskydd som innebär att när du betalat en viss summa under ett år behöver du inte betala mer. Det är bra att spara alla kvitton från läkarbesök och apotek för att kunna hålla koll på detta. För mig som inte haft så mycket pengar att röra mig med har det varit en trygghet att veta att sjukvården inte kan ruinera mig ekonomiskt.
Tandvården är däremot annorlunda. Den är inte en del av högkostnadsskyddet och kan bli ganska dyr. Första gången jag gick till tandläkaren här blev jag chockad över priset. Men jag har lärt mig att det finns tandvårdsförsäkringar man kan teckna, och att folktandvården ofta är billigare än privata kliniker. Det lönar sig också att gå på regelbundna kontroller, för att förebygga är alltid billigare än att reparera.
Recepten och apoteken fungerar också annorlunda här. Man behöver ofta inte ta med sig ett pappersrecept, allt finns digitalt i systemet. På Apoteket kan personalen se vilka läkemedel du har recept på genom att bara kolla ditt personnummer. Det är så smidigt! Jag använder också appen Apotek Hjärtat för att beställa mina mediciner och hämta dem när det passar mig.
En utmaning för mig som invandrare var att förstå alla medicinska termer på svenska. Första gången jag var på läkarmottagningen och doktorn pratade om olika symptom och behandlingar kändes det överväldigande. Men jag lärde mig att det är helt okej att be dem förklara på enklare svenska eller till och med på engelska. De flesta vårdpersonal är mycket förstående och tar sig tid att förklara ordentligt. Jag minns särskilt en sjuksköterska som ritade enkla bilder för att förklara var det gjorde ont och vad behandlingen skulle innebära. Den sortens tålamod och omsorg betyder så mycket när man kämpar med språket.
Psykisk hälsa är något som Sverige tar på allvar, vilket jag uppskattar. Det finns lågtröskelverksamheter där man kan få samtalsstöd, och vårdcentralen kan också hjälpa till med remiss till psykolog om det behövs. Som invandrare som ibland känt sig ensam och isolerad har det varit viktigt att veta att det finns hjälp att få.
Något som verkligen förvånade mig var hur digitaliserat allt är. Genom 1177.se kan jag se mina journaler, provresultat, vaccinationer och mycket mer. Det ger en känsla av kontroll över min egen hälsa. I Filippinerna var det mycket mer papper och mindre transparent. Att kunna logga in och se exakt vad doktorn skrev om mitt besök, vilka prover som tagits och vad resultaten blev, det är något jag inte tagit för givet förrän jag upplevt hur det var utan.
För er som precis kommit till Sverige, här är mina bästa tips: Skriv in dig på en vårdcentral så fort som möjligt. Ladda ner 1177 appen och bekanta dig med den. Spara alla kvitton från läkarbesök och apotek. Var inte rädd för att ställa frågor om du inte förstår något. Lär dig grundläggande medicinska termer på svenska. Ta del av de förebyggande hälsokontroller som erbjuds.
Det svenska sjukvårdssystemet är inte perfekt, det finns köer och ibland kan det vara frustrerande att vänta på vård. Men jag har lärt mig att uppskatta hur tillgängligt och jämlikt det är. Oavsett hur mycket pengar man har får man vård, och det är något väldigt värdefullt.
Har ni några egna erfarenheter av det svenska sjukvårdssystemet? Vad var svårast att förstå i början? Dela gärna i kommentarerna!
Lämna ett svar